Tillits träning.

 

Idag bestämde jag mig för att träna lite med Faricha så jag cyklade upp till dom i sommarhagen och tittade till dom och satte på salva på Versus sår mm.
Jag kunde inte va där uppe och borsta henne pga alla insekter så jag fick gå till stallet med henne och binda henne utanför och borsta igenom henne (stall gången är full av saker nu så där kunde hon inte stå) sen red jag barbacka i mina provisoriska tyglar som jag gjorde av linan jag skulle använda till träningen (det är en blå båt lina som är ganska lång och lite tung så den är perfekt till akademisk träning) sen tog jag också med vårat halv långa spö som ser ut som en långpisk men är lite kortare, den hade jag bara över axeln å så red jag med en hand och höll i spöet med den andra Faricha var jätte duktig hon brydde sig inte alls om att snöret i änden av spöet viftade lite i blåsten. :D

 

Jag red bort till ridbanan jag får vara på.
Hon var jätte duktig på hela vägen enda tills jag kom till allén som går till stuteriet där ridbanan ligger då vart hon jätte fånig, jag kände hennes hjärtslag i hela kroppen och hon blåste upp sig som om hon skulle explodera ut i full galopp hem igen men jag lyckades lugna henne lite och då såg jag att hon vart rädd för en stor rulle med kabel, Ni vet en sån där stor rulle som jag tror iaf min ponny aldrig kommer acceptera?
Iaf så lyckades jag på något sätt komma förbi den och komma till ridbanan.

 

 

 

 

En sån här blev hon rädd för.....

 

Jag började med att gå några varv med sänkt huvud och axlar och bara “lunka” på så att Faricha skulle se att jag var avslappnad.
Efter ett tag så började hon frusta vilket är ett säkert tecken på min ponny att hon börjar slappna av och släppa på nerverna lite. :D
Då tog jag in henne på en volt och lät henne skritta med ca 3 meters avstånd från mig, när hon fattat att det inte var att gå in till mitten och kela utan att matte ville ha henne där ute xD då började jag släppa ut henne lite och lät henne trava i ett ganska lugnt tempo men med stora steg så att hon skulle verkligen röra på kroppen och sträcka ut benen ordentligt.

 

Jag varvade det lite med att i några minuter bara stå och logera henne och samtidigt prata lugnt med henne och bara säga med hög och lugn röst TRAVA, SAKT AV eller HALT och direkt beröm när hon gjorde det och sedan bara gå några varv med slak lina och bara vända hit och dit eller stanna och se om hon följde mig, och det gjorde hon!!
Hon var jätte duktig hon stannade direkt när jag stannade och travade direkt när jag började springa utan att jag knappt gjorde någonting :D jag smackade lite då och då men behövde aldrig dra i linan eller något sånt :P

 

 

Då började jag med den riktiga träningen som jag tänkt mig (det andra var bara för att mjuka upp henne så att hon inte skulle sträcka sig eller något sådant :S).
Jag började med att bara gå bort och knäppa låss henne men fortfarande ha linan hängande i grimman igenom ringen så att hon skulle tro hon var lös men inte riktigt var det sen gick jag bara min väg med jätte slak lina för att se om hon skulle följa efter och det gjorde hon!! :D
Så jag kopplade loss henne och “logerade” henne utan något rep (hon trodde väl fortfarande att hon var i lina xD)
Hon var iaf jätte duktig så då började jag med att jaga på henne så att hon hela tiden antingen travade eller galopperade och aldrig stannade .
Och varje gång hon ville komma nära mig så jagade jag iväg henne till slut galopperade hon runt banan (fri) och hade hela tiden ett öra riktat mot mig (vilket var vad jag ville) så jag vände ryggen åt henne och väntade (jag ville se om hon skulle komma fram till mig och nosa på mig eller bara stanna och skita i mig) till slut kom hon faktiskt och blåste i min nacke vilket hon fick massor av klappar och lite gräs för (hade glömt godiset hemma men gräs funkar lika bra!) Sen gick jag några varv till med henne bara för att se om hon ville följa mig eller inte utan lina och det gick ganska bra tillslut fattade hon att jag inte skulle gå någonstans så då var hon bara i närheten av mig men hade kol på mig om jag skulle gå någonstans för då följde hon med direkt.

:D:D:D:D:D:D:D:D

 

 

Jag är super glad för idag, Faricha var underbar!!!<33
Träningen gick mest ut på att jag skulle se om hon litade på mig och det tror jag hon gör ;P
Dessutom får ni inte tro att jag stressade på henne runt banan som någon galning utan jag var där en ganska lång stund och tog det väldigt lugnt. ;P

 

 

Tyvärr har jag inga bilder på henne när hon springer runt men nästa gång kanske jag kan filma henne eller något liknande, denna gång var jag så koncentrerad på Faricha att jag glömde ta kort ;P sorrry.<3
Men kan iaf berätta att hon var jätte fin när hon sprang runt, hon såg ut som en riktig utställnings arab där hon sprang med högburen svans och vidgade näsborrar och med högt huvud xD (hon vart lite stissig av att helt plötsligt vara “fri” så hon sprang runt och fånade sig lite med lite bockar mm och då såg hon jätte snygg ut xD)

 

 

Typ en sån här lina använde jag bara det att mamma har sattit på en liten hake på en enden och så är den hel blå och MYCKET längre. :D

/amandaseamountain.blogg.se
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!