Del2 Farichas och min nya inriktning.


Akademiskt FÖR MIG är att man ska känna ett band och tillit till sin vän och inte tvinga eller stressa fram något.
Det finns ingen tävlings gren i akademiskt vilket jag tycker är det bästa då man inte känner trycket att bli klar på kortast möjliga tid för att kunna tävla så mycket som möjligt och utbilda hästen så mycket som möjligt utan här tar man det i sin takt vilket är oftast räknat i år.
Dom räknar alltså i år inte “detta kan du säkert om några gånger” utan “detta kommer att sitta om ett par år” vilket för många kan verka tråkigt och slöseri med tid men poängen är ju inte att man sitter och gör ingenting varje gång utan Faricha och jag går ju mini steg varje gång lika så mamma och Versus, det är det som gör det kul!

 

Höst........

 

Tex. på min första lektion så jobbade vi mest med att “tänka om” glömma alla gamla saker om att ha ett bra stöd på ytter och krama mjukt med händer osv.
Utan det enda jag jobbade med var min inre tygel INGENTING ANNAT bara ett tygeltag i inre böjning hela tiden och sitta och “visa” henne att hon ska vara lätt böjd och söka sig neråt.
(observera att detta görs i låg form och den höga kommer inte förrän hästen är mogen att samla sig själv med benen utan min hjälp med skänkel som “stöd” eller liknande)

 

 lilla Musse (Tyra)<3

 

Faricha var först mycket fundersam och förvirrad över att jag inte manade på med skänkel utan som högst med min röst men annars bara med tänk och därmed en liten lätt viktändring, efter ett tag lyckades vi komma ut på volten ist för att gå runt, runt ( då jag inte fick använda mina skänklar ;) ) och så höll vi på och lära oss ett nytt sätt och ett nytt tänk.
Den första träningen gick mest ut på det och att jag skulle lära mig hur jag visade henne att vara i böjdform och söka sig ner fast fortfarande i böjd form.

 


Mitt inne i stan finns det ett naturreservat som är fantastiskt fint. :D

 

Får nog bli en 3e om dom resterande lektionerna annars blir det lite väl mycket att läsa :P
Tyvärr har jag nog väldigt få bilder på mina träningar då mamma också har ridit och jag har inte haft någon som kan ta kort ist.
Jag ska rida nu nästa lördag och jag kanske, kanske kan få några kort då. :D

 


 
 
Här kom lite bilder på när jag var med Hanna och vi tog lite bilder.
 
/amandaseamountain.blogg.se
Kommentarer
Hanna säger:

Jag hade kunnat ta kort på lektion ju :D

Svar: Det får du gärna göra. :D
Amanda Sjöberg

2012-12-08 / 23:56:47
Hanna säger:

Säg till när det är bara :D

Svar: japp :P
Amanda Sjöberg

2012-12-10 / 00:48:36

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!