3e delen. Träningarna och läxan.


Lektionerna:

På den andra lektionen fortsatte vi att öva in sitsen som kan efterliknas med att röra höfterna och sittbenen med hästens rygg som när man cyklar baklänges.
Jag fortsatte också med böjningen men vi lade nu till öppnar och slutor men att fortsätta bibehålla böjningen och strävan efter att han säker sig ner vilket bara händer under några få sekunder innan hon direkt släppte det och man fick börja om. :P


Under 3e lektionen så började vi verkligen göra det som är typiskt akademiskt: vi la till vikthjälperna.

Jag fortsatte som vanligt med böjning utan utter tygel och skänklar gjorde öppnar och slutor men nu i samband med att jag ökade och minskade volten.

Bara genom att jag mjukt la till ytter tygel mot hennes yttre hals sida och inte tog i tygel utan bara tryckte inåt med tygel på halsen och på så vis flytta in hennes bog vise versa åt andra hållet då jag kunde flytta ut hennes bog.

För att kunna göra öppnar och slutor behövde jag också kunna flytta min inre balans Men Fortfarande vara Kvar på mitt Inre sittben men “tänka att min inre balans och vikt i bål och mage flyttar sig ut för att flytta ut henne och tänka att den flyttas in från “centrum” (ryggraden) för att flytta in henne mot volten.

Jag behövde också kunna flytta hennes höfter och bak för att kunna göra övningarna och för detta “la“ jag bara till benen mot hennes sida och mer eller mindre tänkte att jag gjorde en lätt tryckning.

När jag gjorde allt detta så flyttade hon sig i öppnar och slutor i ökande och minskande volter.

Till en början vart det överdrivet och lite fel men det var endast för att jag råkade göra för starka hjälper även fast jag egentligen bara satt och följde med hennes rygg och samtidigt böjde hennes hals, efter 3e gången nu så började hon också balansera upp sig och inte bara gå böjd i nacken utan också visa en tydlig böjning i hela kroppen då t.o.m. svansen låg lagd på den sida hon var böjd i.

 

På den 4e lektionen började vi göra allt som jag lärt mig fast i trav.
Jag ska väl pointera att jag alla gånger förutom den första har ridit barbacka och på ganska skarpt hackamore (då hon går bäst på bettlöst men behöver ganska skarpt för att inte “ignorera eller sticka med mig” utomhus men på den här lektionen fick jag låna Versus hackamore som är betydligt mjukar vilket i slutändan gjorde så att Faricha ignorerade mig lite väl mycket och jag fick jobba mer än vad som ska behövas…
SÅ jag ska återgå till mitt bett och då också bara behöva ta betydligt mindre tag i tygeln. :D
Jag testade också att göra små galoppfattningar och något varv i båda riktningarna på stora mitt volten och med Annas hjälp gick det riktigt bra till slut.
Men jag måste våga lite på att släppa “skänklarna” där också då jag har en tendens att klamra mig fast för att jag inte riktigt litar på att hon inte ska tvärnita för något “riktigt läskigt” men det kommer va min läxa framöver till nästa lördag.

 

/amandaseamountain.blogg.se
Kommentarer
Sara Hermansson säger:

Passa på att köra länk byte med mig bara idag!
Läs mer på bloggen!

Kram Sara :)

2012-12-08 / 01:13:26
URL: http://sarahermansson.se
Hanna säger:

varför barbacka? :)

Svar: För att man som ryttare kan ge en bättre kontakt och bättre signal till hästen samt att ryttaren kan känna skillnaderna i hästens kropp lättare och kan följa med eller påverka på ett helt annat sätt än om en sadel är emellan iaf nu i gång arterna i ridhus i lugnt tempo är det lättare självklart kan det bli svårare att inverka rätt om man rider ut och man rider barbacka men ju närmare hästen ju bättre kontakt med hästen.
Amanda Sjöberg

2012-12-09 / 00:02:16

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!