Ridturen idag<3333333

Var ute och red med Faricha idag.
Hon var jätte duktig.
Hon tyckte det var jätte kul att få sträcka ut i galopp i backarna, då gjorde hon små krumsprång och skakade på huvudet xD
Idag red vi en runda som vi inte har ridit förut pga motorvägen, järnvägen och att jag inte visste att man ens kunde rida där men nu red vi där i alla fall.
Det var en ganska lång runda och vi var ute i ett par timmar så jag skrittade och travade mest och galopperade bara i vissa backar (där det ändå inte går att trava eller skritta för hon vet att man “ska” galoppera där)
Först var hon lite väl het men sen lugnade hon ner sig tills vi kom till Berga-Tuna där man måste rida igenom en gård med massor av redskap och traktorer mm så då låtsades hon bli rädd för dom, jag däremot nästan dog (menar det!!!!) när man behövde rida imellan två stycken gödsel stackar som var på var sida om vägen jag tänker inte ens gissa på vad det var för djur……
I alla fall så höll jag andan och satte av i galopp för bi där båda gångerna och ändå nästan svimmade jag av stanken, den var hemsk!!
Sen red jag vidare och red fel lite men sen kom jag fram till motorvägen där det finns en jätte hög bro som man går över på, där satte jag av och hissade upp stigbyglarna och ledde över henne.
Hon var jätte duktig och fick massor av beröm, då vart hon lugn för hon tyckte det var ett jäkla konstigt och skumt ställe som jag hade lurat in henne till så hon vart ganska nöjd med att få lite gräs och klappar efteråt :D
När jag väl var på andra sidan träffade jag asiatiska bärplockare som frågade efter vägen hem, jag frågade då lugnt att det beror på vart ditt hem är? Och hon svarade Nyköping så visade henne vägen som jag kommit på.
Lite längre fram kom jag till ett gigantiskt grustag (som ni kan se på bilden är den stor till och med på satellitbild!)
Därifrån red jag i en ögla och sedan hem igen samma väg.
Faricha var ganska svettig och varm efteråt så jag spolade hennes ben (eftersom hon har varit dålig i dom så är det extra noga att dom är “kalla och torra“)
Sedan fick hon komma tillbaka till våran lilla sjukling Versus.

 

 

Första kartan (red så långt att det inte gick på en karta, mer förminskning och man skulle inte se vägen så....)

Om ni kan se 2 vita vägar som går rakt ner från den blå linjen så är det dom vanliga vägarna jag brukar ta. :D

 

 

Här kan ni nog se först järnvägen (nästan vid pilen) och sedan det lila där jag red fel och sedan ....motorvägen.... rätt långt att gå över men det gick superbra :D).

 

Red lite fel efter också men sedan kom jag fram till grustaget (det stora vita på bilden) det var ganska läskigt att stå vi kanten (är jätte höjdrädd).

 

Ni kanske kan se också det gula området där jag skulle ha ridit om jag inte hade varit rädd att överanstränga Faricha.(Efter motorvägen skrittade jag bara)

 

 

Kanske ska nämna att Versus skada förmodligen inte är något ben brott (kan vara en flisa som gått av men det är inte brutet enligt veterinären, självklart kan hon inte säga säkert men ändå)
Han tros ha blivit sparkad av min lilla sura dam, som inte gillar närgångna “skitar”.
Såret som inte var stort då råkade vi missa när vi kollade till dom för två dagar sedan och då under den dagen och nästa blivit infekterat och irriterat av insekter så att han sedan blivit kraftigt halt.
Eftersom mamma inte kollade till dom fören på kvällen så kan det ju hunnit bli ganska dåligt.
Han går nu på smärtstillande och antibiotika och så har vi satt på kompress för att skydda såret.
Hästarna får gå hemma i 1 vecka så får vi se om han blir bättre, HÅLL TUMMARNA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

//Amanda

 

Måste be om ursäkt för att inte kartorna kom första gången men hoppas ni kan se dom nu :D

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
/amandaseamountain.blogg.se
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!