Ridpasset idag.....

vart jätte tidigt (enligt mig) eftersom jag ville hinna tillbaka innan trängen skulle börja. :P
 
 
Så jag stacka runt 12 (fast skulle egentligen ville jag sticka ut en halv timma tidigare men vart lite försenad).
Red barbacka från hagen och satte bara på henne träns och benskydd och tog med mig en påse med gådis, dressyr spö och mobilen.
 
haha fösökte hålla spöt och påsen så att jag kunde ta kort men det blev lite konstig bild. :P
 
Sen red jag barbacka till ridbanan, Faricha dummade sig igen vid rullen med slang den här gången tendeade hon till att resa sig med när min dumma hund började prassla i vassen precis vi rullen. :S
 
 
Men jag förvånades till och med själv över hur bra jag satt på henne :D jag brukar kunna åka på sniskan lite då och då i traven men nu var det inget så satt jätte bra på henne även fast hon kastad sig fram och ville små stegra sig.
 
 
Jag började med att bara få igång henne i skritt på volten med lite inslag av snett igenom och något varv på fyrkants spåret så att hon skulle börja mjukna upp och sänka huvudet lite och gå lite böjd eller rak, så att hon skulle fatta att vi faktiskt skulle träna och inte gå och roppa efter hästarna i hagen.......
I början var hon jätte stel och gick med högt huvud och ville inte alls gå på böjt spår men efter att bara sitta och hålla om med skänkeln och krama lite lätt på tygeln så mjuknade hon upp lite då började jag att jobba med sits och skänkel och lät mest tyglarna var ganska långa.
Så jag jobbade mest med att med skänkel och halvhalter få henne lite mer åt att gå på tygeln så att hon skulle trampa under sig och mjukna i nacken (jobbade inte för att få henne att gå på tygeln helt utan mer bara få henne att gå på volten i ett bra tempo och med bra benaktivitet o så att hon också lyssnade mer på mig ist för allt annat som hände runt om henne).
jobbade på så i ca. 15 min sen avrundade jag med att på marken bara jobba på att gå runt i cirklar (satte bara fast tyglarna och sedan fick hon gå löst) med henne eller springa fram och tillbaka för att se om hon följde efter vilket hon gjorde då belönade jag med antingen klapp, godis eller att jag kliade henne någonstans där hon brukar gilla att bli kliad.
Det gick riktigt bra tills mitt matvrak till häst fattade tycke för dom fjuttiga grässtån som var lite över allt ist för att följa med mig ..........
 
 
Efter en kvart till gav jag mig och red hem då lät jag Faricha också gå fram till rullen och nosa på sakerna som låg där och så först var hon jätte spänd och ville helst bara vända och sticka som hon velat göra alla dagar nu men tillslut accepterade hon rullen och man kunde gå vidare xD man har då en knäpp häst OS hästarna dom kan i möjliga drag bli räda för en kamera eller tveka på ett dropp min häst vägrar att gå förbi för ett godispapper i diket eller en vällt sopptunna.......<3
 
 
När jag red hem iaf så var hon jätte duktig så jag lät henne galoppera av sig i en backa, då vart det fart!!!!! det gick så fort att jag knappt hann känna att hon ens började galoppera upp för backen innan vi var uppe :D
Sen jobbade jag lite böjningar ute på rakan och jobbade kort rund galopp på grusvägen till hagen.
Är jätte nöjd idag jag har nog aldrig suttit så bra på henne barabacka och hon gick jätte fint och avslappnad och tuggade på bettet i slutet så jag är super nöjd med dagens ritt.
 
 
 
 
 
 
Om ni undrar över den helikopter liknande saken på bilden är det någon jätte stor insekt som flög där...)
 
 
(bilderna är från när jag red till ridbanan, sory om dom är lite snea och konstiga men det var lite svårt att rida och hålla alla grejer samtidigt som jag tog kort....)
 
 
/amandaseamountain.blogg.se
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!