Nicolaikyrkan :D

 

Nu är jag jätte ledsen för att jag inte har berättat för er att jag var på en rundtur i Nicolaikyrkan för några dagar sedan tror det var den 7/19 som vi var på en visning som hette 800 år på 20 minuter där vi började vid 1100 talet.
Det var en jätte intressant visning som visade hur kyrkan har klarat sig under 800 år av krig, bränder och pest då man fick se hur den blivit upp byggd och riven.
Jag är inte så kyrklig vanligtvis men jag har en otrolig respekt för att TRO man ska tro även om det är på en sten en gud eller vetenskapen mm så håller jag sten hårt på att man ska ha en tro på något så att se historian om den här kyrkan var väldigt intressant då jag som sagt är historia nörd. ;P

 

Jag tänkte mest visa lite bilder och berätta om dom så här är lite bilder. :)

 

 

 

Nyköpings torg. jusst då var det försäljning där det är därför det var så mycket bilar och tält där.

 

 

Nicolaikyrkan

 

 

Krisse och pappa.

 

 

Krisse och pappa.

 

 

 

 

Mamma.

 

 

Ett av dom stora fönster som är på kyrkan :)

 

 

 

Änglar mm på valvet runt dörren.

 

 

 

 

Latinskt skrift.

 

 

Dörren och valvet runt.

 

 

 

Grav med olika personer som har olika yrken.

 

Text på graven lyder:

Sko makaren Andramsten

Anna Cathrna (ser inte vad det står eller så stavas det så)

Logren   (tror det ska vara Anna-Catharina Logren)

Hattmakaren Fridrich Lund

Hedwig Logren

Antagligen en skomakare med sin fru och en hattmakare med sin fru.

Gången bakom altaret.

Altaret var förut längre bak men en designer (tyvär kommer jag inte ihåg namnet) tyckte att det var för långt bak och flyttade fram allt. (vilket var smart för den är långt bak nu när den är fram flyttad)

 

 

Den vackra tavlan som är så pampig och vacker att kyrker runt hela svergie har kopierat av detta motiv, så denna tavla är orginalet och den största.

 

 

 

predrik stolen.

 

 

Prosten Phil minnes tavla.

 

 

Prosten Phil grav (kommer inte ihåg hans efternamn men det står på graven kan bara inte se pga snirklig stil....)

 

 

Den fungernade orjeln i kyrkan.

 

 

Den K- märkta orjeln som är as vacker!!

 

 

Brud krona med tillhörande smycken. (Amanda gillar)

 

 

Oäkta kalk vid nattvard uppifrån och ner är det: Mässing, borstad aluminium, sten, borstad aluminium och koppar (tror jag, eftersom botten är mer röd än själva bägaren men ledaren sa att det var mässing men mamma och pappa tror inte det)

 

 

Anna-Stinas smycke som dock är taget från internet.

 

 

Utställningen med dop fundet i mitten

 

 

Dock används den inte då den läcker så man brukar använda en annan.

 

 

 

 

Altaret

 

 

Präst kläderna. Dom har säkert ett namn men som sagt är jag inte så inne i kyrkans värld. :D

 

 

Jätte höga trappsteg ner till en vin källar som låg dåld under mattan i präst rummet.

Rummet är det enda som klarat sig från bränder mm så man kunde se 800 år gammal murbrukning. ;P

 

 

Kollekt påsen. Det fanns lika många till i andra änden.

 

 

Texten är lite otydlig då kameran inte ville ta på den och jag kan tyvär inte se vad det står på hela men första texten lyder: förgyllt trä :D

 

 

 

Tror den hette något med nattvardsbygd....väska men kommer inte ihåg iaf var det ett jätte långt namn :P

Den används när tex någon ska dö så kommer prästen ut till den med den där väskan o alla saker i och ber för personen i fråga :) eller så användes den när folk från landet inte kunde komma till mässan.

 

 

 

 

Helgon vägg.

 

 

 

Jätte fin kron dock inte så bra bild på den.

 

 

Min JÄTTE fina skola som jag total älskar!!!<3333333

 

 

B-huset om någon undrar xD

 

 

 

Huset jag går i (eller tja har mitt skåp)

 

 

huvud byggnaden.

 

 

 

 

B-huset framifrån.

 

 

 

Pappa.

 

Min fina Nico <3 (hihi vet är nog kär i skolan men är väl lite överdriven då jag vet att den inte kommer finnas kvar som skola inom några år :(.och jag gillar verkligen att vara på skolan men men politiker ni vet ;P )

 

Det var lite om Nicolai utflykten. :D

 

 

 

/amandaseamountain.blogg.se
Kommentarer
Lisa säger:

Tack :) haha, tydligen har han svårt att hitta en bra plats :P Fina bilder förresten! :)

Svar: Tack :D
Amanda Sjöberg

2012-07-23 / 11:41:06
URL: http://dressagebylisa.blogg.se
Anonym säger:

Han du kallar "Andreas på graven" är Prosten Phil. Prosten Phils Gård ligger mittemot Alla Helgona Kyrka. Han var en av stadens "starke män" för sisådär ca 400 år sedan. :-)

2012-07-23 / 22:41:31
Anonym säger:

Han du kallar "Andreas på graven" är Prosten Phil. Prosten Phils Gård ligger mittemot Alla Helgona Kyrka. Han var en av stadens "starke män" för sisådär ca 400 år sedan. :-)

Svar: åå förlåt du har självklart rätt han gav bröd till dom fattiga mm jusst ja :D glömde hans namn men hon som visade oss runt sa att graven var hans och på graven står det Andreas så då tog jag för givet att han hette så. Förlåt :S
Amanda Sjöberg

2012-07-23 / 22:41:35
Katarina säger:

Som sagt.... ovan....

Svar: .........................................
Amanda Sjöberg

2012-07-23 / 22:42:59

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!