Akademisk ridkonst

 

Tänkte rekommendera en blogg och en sida där 2 personer kör akademisk ridkonst som mamma och Versus jobbar med.

 

Jag gillar akademisk men överväger åt klassisk engelsk stil också min häst gör det då hon fått den utbildningen, men mamma brukar ta med henne varannan gång till träningarna för att kunna rida då Versus är för ung.
Jag ser då en stor ändring på Faricha då hon blir lugnare och lyssnar mera på mina hjälper och lyssnar mer på min röst och mitt kroppsspråk, i övrigt så ser jag helt klart mer positiva saker med akademisk framför den vanliga ridstilen.

 

 

Ett plus som jag ser stort på förutom att hästen blir lugnare och lyssna mer är att man inte kan tävla i akademisk ridkonst så då kan ingen "förstöra" tänket runt akademisk ridning.
Med förstöra menar jag att med vanlig stil finns det domare som bestämmer om man är bra eller inte därför har folk alltid velat bli bättre: bättre hästar, bättre kläder och bättre gångarter mm så nu förtiden ser ni väl inte än fjording gå in på VM dressyr banorna eller? men det betyder ju inte att fjordingen kan gå lika avslappnat och fint som ett halvblod.
Men det betyder att fjordingen inte har lika högt och fint steg som dom super avlade halvbloden, detta bryr inte akademiska ryttare om då det dom bryr sig om är att skapa ett så stakt band mellan häst och ryttare att dom skulle göra vad som helst för varandra.

 

 

Dom brys sig inte om hästen har en stor gång eller går pampigt det dom till skillnad från dom flesta domare ser hos hästen är om hästen går i en ledig form och lyssnar på sin ledare och därifrån gör olika konster som terre á terre mm självklart kollar man om hästen går rätt men man sätter inte poäng på om hästen gör fel eller rätt och man sätte inte helller tidspress på hästen.

 

 

En VM häst idag ska vara full lärd vid 11-15 års ålder akademiska hästar lär sig i sin takt och håller där med längre upp i åldern och lär sig på sätt och vis bättre då dom inte blir puchade.

 

 

http://causamremove.blogspot.com/  Maja Lindh

 

 

Anna Lindh | För en helhetssyn på hästar och ridning Anna Lindh

 

 

Anna Lindh rider mamma för med Versus och Faricha.

 

Om ni klickar på denna länk kommer ni till ett inlägg där jag och mamma var med på mammas första lektion och jag tog några bilder otroligt kul att läsa om, Versus är nog den näst bästa häst som finns!!! (efter Faricha så klart ;P)

 

Att börja från början (eller att börja om från början…)

 
 
 
 
Detta är en Terre á terre

 

/amandaseamountain.blogg.se
Kommentarer
SARABACKMAN ~ enjoying life säger:

nu har jag kört igång med Månadens Utmaning på min blogg, där jag låter mina läsare utmana mig & sen lottar jag ut en som jag måste göra! lust att utmana mig? GO FOR IT! direktlänk: http://sarabackman.blogg.se/2012/july/manadens-utmaning.html#comment förlåt om du inte gillar såna här kommentarer, KRAAM!

Svar: Du får gärna fortsätta göra reklam på min blogg om du länkar mig ;P alltså att du rekommenderar mig på din blogg.Då får du göra reklam min annars är det lite fräckt att gå in och göra reklam på min blogg utan att jag får något tillbaka ;P<333 om du inte gör det tar jag genast bort och blockar dina kommentarer, så är det bara inte för att vara elak osv men någon måtta måste det ju vara om du förstår vad jag menar xD<3
Amanda Sjöberg

2012-07-19 / 21:22:22
URL: http://sarabackman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!