Versus träning:

Igår hjälpte jag mamma med att filma Versus, han var jätte duktig hela tiden :D
 
Mamma red bort till banan utan ledar och hoppade av där och jobbade med akademiska övningar som gör så att hästen blir lösgjord i båda sidorna, övningen i sig är väl ganska vanlig men dom gör det på ett sätt som inte jag vet då jag inte varit med när mamma ridit för tränare.
Efter ett tag gjorde hon samma övningar som på marken på hästryggen vilket gick riktigt bra för att vara andra gången Verus får jobba med sånt utan matte på backen.
Efter träningen red hon hem och jag cyklade före, han var super duktig med både rullen (som jag berättade att Faricha också töntade sig för), cykeln, traktorn (dom är över allt nu när det ska skördas....) och person bilen + att han hade mamma på ryggen och inte på backen som han är van vid.
 
 
TYVÄRR KAN JAG INTE LADDA UPP VIDEON........... pga att min dumma dator inte kan göra om videos till rätt grej blabla så att det inte blir en bild utan bara ljud eller inget ........... ska försöka eftersom det här händer bara när jag har mobilen.
 
 
 
bilder kommer iaf sen :D
 
 
/amandaseamountain.blogg.se
Kommentarer
Hanna säger:

Om du snappat upp nånting av det akademiska/övningarna tycker jag att du ska skriva som tyyyyyyyp fakta om dem! :) Vad du tycker och så

Svar: Du kanske kan se på inlägget om Akademisk Ridkonst i inlägget: Akademisk ridkonst, där har jag mycket åsikter och funderingar om Akademisk konst dock har jag fått nya och tagit bort mm mina åsikter lite. Men tyvärr har jag inte fakta om akademisk ridning då jag bara fått lätta tips från mamma, läst om det, sätt typ 2 lektioner och sett mamma ridit Versus och det tycker jag är för lite för att skriva ett inlägg med fakta då jag är rädd för att det ska bli fel och att jag då ljugit.
Kan starkt rekommendera hemsidan som mammas tränare har och bloggarna som är länkade där!!!! allt finns att se på inlägget: Akademisk ridkonst som jag själv skrivit .

En tanke är då att det var ett tag sen och att jag fått ny kunskap och nya tankar runt akademisk ridkonst så inlägget kanske inte stämmer totalt med min bild nu.
Amanda Sjöberg

2012-08-23 / 23:56:56
Hanna säger:

Ah okej, men vill du inte skriva ett nyt då? x(
Har du testat buga förresten nåt?

Svar: Nepp har mest jobbat med att hon ska följa med mig (flocken) och inte vara själv med mat eller gå hem...... och jobbat med att sätta igång henne men efter att hon lyssnar mer på mig och vi kan springa runt tex i hagen och hon springer efter ska jag börja med det :D har dock lite andra "trick" som jag tränar med henne nu :D
Amanda Sjöberg

2012-08-25 / 21:53:51
Hanna säger:

Åh, vadå för några?!?!?!?!

Svar: Trick?? tja första är mer nytta för mig då hon äter gräs när inte jag vill om jag tex går på promenad så jag ger ett tecken som är att jag klappar/kliar på ett ställe på bogen och ger täcken med ganska slak lina mm så får hon äta (kan säga att det går faktiskt ganska bra men hon äter utan mitt tecken om jag inte säger NEJ eller något liknande innan och sen ger tecknet......) andra är att kunna styra henne med spöt...... finns youtube klipp på när folk har speciella "spön" med orange ände och "styr" hästen med signaler med spöt, håller på lite lätt med det nu :D
Amanda Sjöberg

2012-08-25 / 22:02:06
Hanna säger:

carrotstick!! fattar inte varför men "ska" ha det och inte ett vanligt bara xD
Kan inte du visa nångång på banan tex ? :)

Svar: Jaha hade det ett namn till och med..... ja men det är lite skillnad då dom är lite förstärkta fram så att hästen ser den ordentligt vet att Faricha lätt kan missa mitt vanliga spö och inte reagera så mycket på den som jag vill.
Tja jag kan ju testa men har mest jobbat på rak sträckor med att flytta från ena sidan till den andra med hjälp av skänkel och spöt så att jag långsamt överför skänkel till ögat via spöt........
Amanda Sjöberg

2012-08-25 / 22:11:25
Hanna säger:

Fattar inte 4 sista orden men du kan ju tejpa ett särskilt spö, du vet sån här gul och svart eller nåt annat med stark färg :p

Svar: Ja det kan jag men dom är liksom tjockare o stadigare än ett spö, spön är ju ganska böjbara men jusst det kan jag göra :) mamma "överför" också fast hon överför trycket på nosen till bettet så hon använder 2 tyglar och använder mer o mer tygeln till bettet så att han lär sig att signalerna på nosen är samma som i tränset och han kan då styras med bett efter ett tag. Jag gör samma sak jag använder skänkeln men använder spöt på det sättet också så att hon fattar att svänga åt vänster resp höger med spöt ist för skänkeln när jag använder spöt :)
Amanda Sjöberg

2012-08-25 / 22:39:02

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!