Träningspassen så här långt:

 

För att gå igenom dagarna nu så ska jag säga att jag red Faricha igår med sadel och träns men red nästan lite western touch då jag red med mest med sätet och bara “gungade” med och inga tyglar och mest jobbade med att hon skulle förflytta sig i alla gång arter på banan i volter och snett igenom bara för att känna igenom henne.

 

 

 

När jag sedan tyckte att hon lystrade bra och var lite på G så övergick jag till lite akademisk inslag då jag böjde henne i vänster varv åt vänster och bara tog i vänster tygel samtidigt som jag jobbade med vänster skänkel, alltså så bara höll jag vänster tygel så sträck att hon gick på böjt spår samtidigt som höger skänkel bara låg intill henne inget mer medans höger tygel var slak och sedan lite lätt formning med vänster ben . (hoppas ni förstod det där för det blev lite råddigt men kan inte riktigt förklara bättre ;P)

 

 

 

Efter att hon fattade grejen med att hitta formen och stödet på ytter själv (ist för att jag ska behöva hålla ett stöd åt henne) så jobbad jag lite så i alla gång arter och tog 2 små kryss också typ 3 ggr sen avslutade jag passet med att jobba henne i hög form och gjorde lite galopper där jag jobbade in henne in under sig samtidigt som jag saktar av så att hon galopperar på stället, hon orkade nästan och bara i någon sekund men o andra sidan har jag inte tränat henne till räckligt för att jag kan kräva hur mycket av henne då hon är lite ur form.

 

 

 

Summan av kardemumman var att hon gick jätte bra hela passet och stödde upp sig själv i början och sen när hon uppe på det i slutet fick mitt stöd så gick hon jätte bra och orkade bära sig själv och mig i en mjuk och kraftfull galopp.

 

 

Gav sedan upp efter det och tog en lång galopp hem där hon fick sträcka ut vilket uppskattades till den grad att man skulle bli tittig på allt super läskigt som kom väldigt fort på sidorna så att man bara måste göra ett tvär stopp i luften och sedan fortsätta så att jag om jag inte stått upp hade fått ett rejält skrevkross…..

 

 

 

Idag red jag också på banan men i rep grimma och barbacka.
Hade med mig godis påsen vilket alltid uppskattas!! och en lång longerlina så jag jobbade mycket från marken idag med att få henne i en jämn och stadig trav vilket är ganska svårt tydligen för hon ska hela tiden stor öka eller tvär nita så jobbade ganska mycket med det i början.

 

 

 

Gick sedan över till att lägga ner 2 kryss (samma som igår) och låta henne trava över bommarna och sedan komma in på longer volten igen, fortsatte så med att långsamt bygga upp kryssen till ett kryss och en 50 cm “oxer” (två bommar efter varandra på 50 cm höjd bara det att jag hade dom på en träbock med bommarna liggandes på varsin sida av bocken så vet inte om det kan kallas oxer då eller inte ;P)
Efter ett tag när jag såg att Faricha fattade vinken så släppte jag henne lös och lät henne springa bredvid mig och så hoppade vi hindrena tillsammans eller så sprang jag bara bredvid hindret, ärligt talat har jag aldrig gjort så förut och jag trodde inte hon skulle spring bredvid mig över hela banan och sen trava runt och hoppa bredvid mig eftersom jag inte höll mig vid något staket utan sprang mitt på banan så trodde jag hon skulle vända eller äta gräs eller något sånt men hon travad bredvid mig hela tiden så då byggde jag lite “titt” hinder och lät henne hoppa dom vilket gick super så jag hopade upp på henne och sen hoppade vi lite bara i rep grimma vilket inte gick så där super för hon tyckte det var så kul att hon nästan bockade av mig efteråt så satte på mina provisoriska tyglar så att jag kunde sakta ner henne snabbare än att hon skulle tvärnit vid staketet när hon bockat ;P (försökte såklart få henne att sluta bocka men då bara rusade hon runt och eftersom jag inte hade några tyglar då så vart det lite svårt eftersom hon inte lyssnade på mitt sätet)
Eftersom hon vart lite vild efter hindret så jobbade jag lite med det och sen vart hon mycket bättre och hon slutade iaf springa och bocka så jag la ner efter det och skrittade hem med enda lilla målet att hon hela tiden skulle ha ganska mycket övertramp och gå på med en bra takt, vilket gick super så nu är hon ordenligt jobbad idag vilket jag sedan såg när jag kollade på kl och vi hade varit bota i nästan 2h :S………

 


Friserade öronen lite och schamponerade hennes bakben med antiseptiskt schampo för hon har lite mugg av det fuktiga vädret som varit….
Svalkade också av henne med kallt vatten på alla benen sen fick hon gå ut till Versus i hagen gav dom lite mat också eftersom betet är lite O-närings rikt nu.

 

/amandaseamountain.blogg.se
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!