Citron och hallon tårta med cream cheese-frosting: recept

Linda Lomelino har skapat en fantastisk citrontårta med hallon.

Linda Lomelino har skapat en fantastisk citrontårta med hallon. Bild: Leif R Jansson / SCANPIX

 

8-10 bitar, ca 90 min

 

Citronbotten:

3 stora ägg

3 dl strösocker

1 dl mjölk

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1/2 tsk vaniljpulver

rivet skal från 1/2 citron

 

Fyllning:

1 dl hallonsylt

 

Cream cheese-frosting:

100 g rumsvarmt osaltat smör

300 g philadelphiaost eller annan färskost

3 1/2 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

 

Dekoration:

125 g färska hallon

 

Citronbotten:

Värm ugnen till 175 grader.

Klä en form, 15 cm i diameter, med en hög krage av bakplåtspapper.

Vispa ägg och socker ljust och pösigt i 5 minuter.

Värm mjölken i en kastrull och blanda med ägg- och sockerblandningen.

Blanda mjöl, vaniljpulver och bakpulver i en skål och sikta sedan ner det i smeten. Tillsätt rivet citronskal och blanda försiktigt. Häll smeten i formen.

Grädda kakan i 50-55 minuter.

 

Cream cheese-frosting:

Vispa smöret vitt. Tillsätt philadelphiaosten och vispa till en jämn och tjock smet.

Tillsätt florsocker och vaniljsocker och vispa ännu mer. Låt stå i kylen en stund om frostingen är för lös.

 

Sätta ihop tårtan:

Dela bottnen i tre delar.

Lägg den första bottnen på ett tårtfat eller en bricka. Bred ut ett jämnt lager frosting över bottnen. Bred sedan ut (med en annan sked) ett lager hallonsylt ovanpå. Upprepa tills du har använt två bottnar och avsluta med den sista bottnen med den skurna sidan nedåt.

Bred ett lager frosting över hela tårtan. Ställ eventuellt in tårtan i kylen en stund om frostingen behöver stelna.

Dekorera med färska hallon och en liten vimpel.

 

 

 

Mina åsikter och funderingar:

 

När jag gjorde bakverken så var temat hallon då jag hade färska och mogna i närheten så då vart det ganska självklart att plocka fram receptet på den här godingen som jag hittade i tiningen men också fanns på Internet.


Jag gjorde bort mig på flera punkter i receptet men det gjorde bara tårtan ännu godare, här är mitt recept på denna tårta:

 

Botten:

3 stora ägg

3 dl strösocker

1 dl mjölk

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1/2 tsk vaniljpulver

(vad jag har råkat göra här var att jag glömde citronen men var lugn jag stoppade den på ett annat ställe ist ;P)

 

Fyllning:

1 dl hallonsylt

 

(Här tog jag ca 2dl ny plockade hallon och mosade dom med en gaffel sen strödde jag i lite florsocker över och smakade mig fram tills jag tyckte att jag hade syrligheten kvar men att det blev lite sötare, vrf jag dubblade till 2dl var att det kommer bli ca 1 dl när det väl blir mosat)

 

Cream cheese-frosting:

100 g rumsvarmt osaltat smör (viktigt med osaltat!)

300 g philadelphiaost eller annan färskost

3 1/2 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

rivet skal från 1 citron och några droppar citron saft. (vad jag gjorde här var att jag ville fortfarande ha citron smaken även fast det var försent att sätta den i botten så jag hällde i lite citron saft i cream cheese-frostingen ist och dubblade citronskals mängden så att det skulle smaka citron ordentligt.)

 

Dekoration:

 

125 g färska hallon (eller så mycket du vill ha och får plats med!! :P)

 

Citronbotten:

 

Värm ugnen till 175 grader.

 

Klä en form, 15 cm i diameter, med en hög krage av bakplåtspapper.

 

Vispa ägg och socker ljust och pösigt i 5 minuter. (för bättre resultat vispa minst 9 minuter)

 

Värm mjölken i en kastrull och blanda med ägg- och sockerblandningen.

 

Blanda mjöl, vaniljpulver och bakpulver i en skål och sikta sedan ner det i smeten. Häll smeten i formen.

 

Grädda kakan i 50-55 minuter.

 

(ta ut kakan ur ugnen efter ca 10 minuter och låt stå i ca 10 minuter och sänk temp. något sätt sedan tillbaka kakan och grädda klart på den rätta temperaturen, 175 grader.)

 

haha vrf jag tog ut kakan ??!?! jo därför att potatis klyfftorna skule bli klara till maten och jag hade bara haft kakan i ugnen ca 10 minuter så jag tog ut den (vet inte hur jag tänkte där xD) men resultatet blev att kakan sjönk ihop lite och blev lite ... vad ska man säga?? segare?? har ni haft inne maräng lite för kort tid och den blev lite kola aktig/ lite seg?? så vart kakan den blev en korsning mellan sockerkaka/tårtbotten och misslyckad maräng :P= jätte god

 

Cream cheese-frosting:

 

Vispa smöret vitt = vispa länge då blir det extra gott.

 

Tillsätt philadelphiaosten och vispa till en jämn och tjock smet.

 

Tillsätt florsocker och vaniljsocker och vispa ännu mer.

 

Låt stå i kylen en stund om frostingen är för lös.

(rekomenderas inte pga den behöver va lite lös så att man kan breda ut den över tårtan)

 

Sätta ihop tårtan:

Dela inte botten i delar!!! den går bara sönder då..... pga den sjönk ihop. :) (lugn bara jag hade en lösning på det med)

 

Lägg botten på ett tårtfat eller en bricka. 

 

Bred ut hallonsylten ovanpå den.

 

Bred ett lager frosting över hela tårtan (se bild åvan).

 

(man kan också som jag gjorde breda på frostingen först och sen hallonsylten och uppe på sylten dekorera med en bomb av hallon)

 

 

Ställ eventuellt in tårtan i kylen en stund om frostingen behöver stelna. (rekomenderas pga citronen sätter sig då och får en otroligt god smak))

 

Dekorera med färska hallon och en liten vimpel.

 

Här ser ni hur min tårta blev. :D

/amandaseamountain.blogg.se
Kommentarer
Hanna säger:

Vad dåligt att de har en jätteannorlunda bild xD
Till en annan gång, kan du inte markera dina ord i receptet tjockt/kursivt eller något så ser man lättare vad du har skrivit ? :)

Svar: Självklart kan jag göra det jag ändrade faktiskt lite på texten för att jag tyckte att den var för ljus men jag kopierade från en sida (orkade inte skriva allt själv ;P) så då blev den ganska ljus vrf vet jag inte :( men nästa gång ska jag kollade det där noggrannare :D
Amanda Sjöberg

2012-08-12 / 15:04:05

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!